Így válts sportos életformára!

  • egyéb
  • 2018.01.14
  • 06:00
Az egészséges életmód felé vezető út legfontosabb pilléreiről, annak buktatóiról és a tömegsportot körülölelő tévhitekről is nyilatkozott a vehirsport.hu új bloggere, Muladi-Piros Gabriella edző.

Az újévi fogadalmak slágertételei közé tartozik az egészségesebb életmódra váltás, annak részeként pedig valamilyen mozgásforma elkezdése. Ezek az elhatározások azonban legtöbbször kérészéletűnek bizonyulnak: január elején jóformán egy gombostűt sem lehet leejteni az edzőtermekben, pár héttel később a legtöbben már csak kidobott pénzként gondolnak a megváltott bérletekre. Hasonló a helyzet az otthonra vásárolt sporteszközök esetében is. A szobabicikliből ruhafogas, a kézisúlyzóból ajtótámasz lesz, felhasználójuk pedig csak újabb negatív élménnyel gazdagodik az elvárt eredmények helyett.

Máshogy is végződhet azonban azok története, akik épp január 1-je után vagy a közeljövőben szeretnék lerakni egy egészségesebb és sportosabb életmód alapjait. A vehirsport.hu ezúttal arra kereste a választ, hogy miként lehet sikeresen, tartósan beépíteni a sportolást mindennapjainkba. A témában Muladi-Piros Gabriella, a királynék városában működő Piros Életmód és Sportegyesület edzője szolgáltatott iránytűvel.

Muladi-Piros Gabriella

– Hirtelen felindulásból nem érdemes életmódváltásba kezdeni, mert az legtöbbször rövid úton kudarcba fullad. Lelkileg és szellemileg is fel kell készülnünk arra, hogy megváltoztassuk szokásainkat, s hogy valóban készen álljunk arra, hogy a rendszeres sportolás révén megtegyük a szükséges lépéseket egy egészségesebb, jobb életmód felé – húzta alá a „nulladik” lépés fontosságát Muladi-Piros Gabriella.

A duatlon sportág korábbi kétszeres junior világbajnoka ezt követően a leggyakoribb hibákra, buktatókra próbált rávilágítani. Tapasztalata szerint az emberek többsége elhamarkodottan alkot véleményt egy-egy mozgásformáról, pedig a valós benyomások három-négy edzés után érik őket.

– A második jellegzetes hiba a kezdő sportolók köreiben, hogy nem tartják be a fokozatosság elvét. Nem szabadna egyik pillanatról a másikra komoly terhelés alá helyezni azt a szervezetet, amely elszokott a testmozgástól, mert az könnyen sérülésekhez vezethet.

Megtudtuk, a türelmetlenség is ott szerepel a három leggyakoribb tényező között, ami zsákutcába vezeti az egészségesebb életmódra vágyókat. – A lehető legrövidebb idő alatt szeretnének változást elérni az emberek, pedig a valóság az, hogy nagyjából három hónap után kezdődik az igazi változás. Addig csak felkészül a szervezet a változásra, ezt követően javul az életminőség érezhető mértékben – tette hozzá.

Adódik a kérdés, egyedül is érdemes-e belevágni ebbe a kalandba, vagy ajánlott az edzői segédlet az elvárt eredmény érdekében. – A sérülésveszély miatt semmiképpen nem ajánlanám azoknak az egyéni munkát, akik nem sportoltak korábban magasabb szinten. Nem hiszek abban, hogy otthon, Youtube videókat nézegetve el lehet sajátítani a helyes mozgásformákat, de személyes tapasztalataim is azt mutatják, sokan már a bemelegítést is komoly hiányosságokkal végzik. Egy hivatásos tréner felismeri az esetlegesen fellépő mozgáskoordinációs problémákat, vigyáz az egészségünkre, segít megtalálni az optimális terhelést. Az alapok megismeréséhez véleményem szerint mindenképp érdemes profi szakember véleményét kérni – tette hozzá a Muladi-Piros Gabriella, aki a Pécsi Tudományegyetemen szerezte testnevelői diplomáját.

A különböző fitnesz-okoseszközök térhódítását örömtelinek tartja a tréner, mivel azok – akár egy személyi edző – segítik a sportolót az optimális terhelés beállításában. A szintén trendi táplálékkiegészítőkről is szó esett. – Van létjogosultsága a különböző étrendkiegészítőknek, hiszen ezekkel kényelmesen és gyorsan pótolhatjuk azokat az anyagokat, amik a szervezetünk számára szükségesek egy kemény edzés után. A fő probléma az szokott lenni, hogy sokan a fő étkezés helyett fogyasztják ezeket a készítményeket, nem pedig azokat kiegészítendő.

– Fontos lenne, hogy az emberek felismerjék, a sportolással az egészséges életkorunk kitolásáért tehetünk minden nap – nyomatékosította. Céltudatosság, türelem, egészséges táplálkozás, és minőségi alvásidő – sorolta fel a sportos életmód főbb pilléreit.

– Legyünk türelmesek önmagunkkal szemben. Mindenhez idő kell, ez különösen igaz a sportra. Gondoljunk bele, hogy egy élsportoló mennyit dolgozik a komoly eredmények eléréséhez. Mindig tisztázni kell, hogy mi a célunk: fogyni vagy erősíteni szeretnénk. Ehhez kell igazítani az edzésformánkat és a táplálkozást. Kevesen tartják szem előtt, de megfelelő minőségű és kellő mennyiségű alvásidő nélkül, ami minimum hét órát jelent egy felnőtt embernél, nem érhetünk el javulást. Mindenki találja meg azt a sportformát, aminél három-négy alkalom után azt érzi, hogy feltöltődik, s szívesen csinálja – hangsúlyozta Muladi-Piros Gabriella, aki duatlon sikerei mellett országos bajnoki címig jutott trap és duplatrap lövészetben is.

Új blog a vehirsport.hu-n

Muladi-Piros Gabriella a jövőben rendszeresen fog jelentkezni portálunkon blogjával, amelyek témája a testmozgás és az egészséges életmód lesz.